Paasakkoord plug-in hybrides: langere overgangsregeling
- B Account
- 4 dagen geleden
- 2 minuten om te lezen
Het Paasakkoord van de Federale Regering De Wever 2025-2029 stelt een versoepeling voor van de fiscale spelregels voor plug-in hybrides. Het gaat om een ontwerp dat nog goedgekeurd moet worden in het parlement!
In de huidige wetgeving zijn vanaf 1 januari 2026 alleen volledig elektrisch aangedreven wagens en wagens op waterstof) nog fiscaal aftrekbaar. Maar in de praktijk is de volledige elektrificatie nog niet voor iedereen haalbaar, bv. door beperkingen rond laadmogelijkheden. Daarom stelt de regering een ingrijpende hervorming voor van de autofiscaliteit.
Vanaf 01.01.2026 wordt er een uitgebreid aftrekstelsel geĆÆntroduceerd met drie aftrekcategorieĆ«n tot 2030. Dit nieuwe aftrekstelsel wordt ook van toepassing op plug-in autoās aangeschaft vóór 01.01.2026.
Nieuw schema
Vanaf 01.01.2026 worden de kosten van plug-in hybride personenwagens, autoās dubbel gebruik en minibus onderverdeeld in drie aftrekcategorieĆ«n:
brandstofkosten
elektriciteitskosten
andere autokosten
Brandstofkosten hybride wagens
Vanaf 01.01.2026 tot en met 31.12.2027: 50% aftrekbaar, ongeacht de datum van aankoop
Vanaf 01.01.2028: niet langer aftrekbaar
Elektriciteitskosten
Vanaf 01.01.2026 volgen de elektriciteitskosten van plug-in hybrides het aftrekregime van de volledig elektrische wagens, afhankelijk van de datum van aankoop, leasing of huur.
Datum aankoop / lease / renting | Aftrekpercentage elektriciteitskosten |
tot en met 31.12.2026 | 100 % |
vanaf 01.01.2027 | 95 % |
vanaf 01.01.2028 | 90 % |
vanaf 01.01.2029 | 82,50 % |
vanaf 01.01.2030 | 75 % |
vanaf 01.01.2031 | 67,50 % |
Andere autokosten
Vanaf 01.01.2026 zijn de andere autokosten (onderhoud, huur, ...) van alle plug-in hybrides (ook deze aangeschaft vóór 01.01.2026) aftrekbaar volgens een aangepaste gramformule zonder brandstofcoëfficiënt.
120% - (0,5% Ć CO2-uitstoot)
De CO2-uitstoot die voor de berekening van de fiscale aftrekbaarheid gebruikt moet worden, is de uitstoot volgens de (strengere) Euro-6e bis-norm, die van toepassing is op modellen die in 2025 nieuw op de markt komen en vanaf 2026 ook voor bestaande modellen zal gelden.Ā
Het onderscheid tussen zogenaamde āvalseā hybrides en āechteā hybrides blijft gelden
valse hybride: een elektrische batterij met een energiecapaciteit van minder dan 0.5 kWh per 100 kg van het wagengewicht of een uitstoot van meer dan 50 gram CO2 per kilometer
let op: in de strengere Euro-6e bis-norm verandert de definitie van een echte hybride! De grens om als "echte" plug-in hybride te worden beschouwd, verhoogt van 50g CO2 naar 75g CO2 per kilometer. Vanaf 2026 geldt deze norm ook voor bestaande modellen.
De aftrekbaarheid van de autokosten wordt vanaf 01.01.2026 beperkt tot maximaal:
75% voor hybrides aangeschaft tot en met 31.12.2027
65% voor hybrides aangeschaft in 2028
57,5% voor hybrides aangeschaft in 2029
0% voor hybrides aangeschaft vanaf 2030
Uitzondering: voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer geldt een hogere bovengrens:
100% voor wagens aangeschaft tot en met 31 december 2026
95% voor wagens aangeschaft in 2027
Het aftrekpercentage geldt voor de volledige gebruiksduur door de koper of leasingnemer. Verandert het voertuig van eigenaar, dan geldt voor de nieuwe eigenaar de nieuwe datum van aankoop, leasing of huur.

bron: PXL Practicum vennootschapsbelasting / Practicali
Comentarios