Je laadt je auto thuis op en moet bewijzen dat dit een kost voor jouw vennootschap is. Als je de wagen thuis oplaadt, betaal je jouw elektriciteitsfactuur privé en moet je dus kunnen aantonen welk volume van je totale elektriciteitsverbruik naar het opladen van de wagen gaat. Hoe doe je dat?
Alle kosten aan de bedrijfswagen zijn voor je vennootschap
Onderhoud, reparaties en tankbeurten voor je bedrijfswagen betaal je via de vennootschap. Met een tankkaart en maandelijkse facturatie is dit eenvoudig, met een externe laadpaal en een laadkaart is ook het opladen van je elektrische wagen afgelijnd. Maar veel bedrijfsleiders laden hun bedrijfswagen ook regelmatig thuis op en het verbruik is dan een deel van jouw totale elektriciteitsverbruik thuis.
Hoe scheiden we professioneel verbruik van privéverbruik?
Je kan niet je volledige elektriciteitsfactuur als kost voor de vennootschap inbrengen, je moet dus kunnen aantonen welk volume van de totale elektriciteitsrekening naar het opladen van de bedrijfswagen gaat.
tussenmeter op het stopcontact dat je thuis gebruikt om je wagen op te laden. Deze tussenmeter meet hoeveel elektriciteit dat ene stopcontact specifiek gebruikt en op de elektriciteitsafrekening zie je hoeveel kilowatt je thuis hebt verbruikt voor het opladen van je bedrijfswagen.
slimme laadkabel of laadstation
Kost inbrengen in onkostenvergoeding bedrijfsleider
Je weet nu exact welk volume je hebt verbruikt voor je bedrijfswagen en kan gaan rekenen: vermenigvuldig de kost per kilowatt elektriciteit op je elektriciteitsfactuur met het verbruikte elektriciteitsvolume van de tussenmeter. Voor dit bedrag maak je een onkostennota op van jou als bedrijfsleider aan je vennootschap en via de vennootschap betaal je deze kost aan jezelf terug.
Terugbetaalde kosten vermelden op fiche 281.20
Sinds 2022 moet je de precieze bedragen die je van je vennootschap aan jezelf als bedrijfsleider terugbetaalt, vermelden op de fiscale fiche 281.20 (bezoldigingen bedrijfsleider). Dus ook het exacte bedrag van de terugbetaling voor het thuis opladen van je elektrische wagen, geef je door aan je sociaal secretariaat om te vermelden op fiche 281.20.
Fiscus
Natuurlijk kun je meer dan enkel je bedrijfswagen opladen met bovenstaande oplossingen (andere privé voertuigen, elektrische apparaten, ...) Ook het tarief is niet altijd eenduidig: heb je een variabel dal/piekuur tarief, heb je thuis zonnepanelen en mag je dan gewoon het standaard kWh tarief van je energiemaatschappij aanrekenen? Hoe kan je aantonen dat het gaat om zuivere laadkosten van jouw bedrijfsvoertuig?
Je kan een overzichtsrapport gebruiken waarin enkel het zuivere oplaadverbruik in kWh van de elektrische bedrijfswagen wordt opgenomen. Bijvoorbeeld data rechtstreeks van je boordcomputer of data door je autofabrikant. Daarnaast moet je ook het correcte, werkelijke kostentarief toepassen. Of je werkt met een dienstverlener die optreedt zoals de traditionele tankkaart leverancier. Zij bezorgen je vennootschap maandelijks een factuur voor de werkelijke bedrijfskosten bij thuisladen en storten het tegoed van je oplaadkosten (- transactiekost) door naar je privérekening. Hun platform haalt de data van je voertuig bij de autofabrikant automatisch op via het chassisnummer en rekent enkel het werkelijke verbruik af. Een voorbeeld is EEVEE. (in dit geval hoef je geen KEW door te geven omdat het verbruik wordt afgerekend via een tussenpartij). De vennootschap kan ook enkel het overzichtsrapport gebruiken vanuit een app, zonder afrekening via factuur en dus met KEW, eenmanszaken kunnen het rapport gebruiken om de kost in te brengen en hun laadkosten te bewijzen.
댓글