Zoeken
  • B Account

Elektronisch betaalsysteem verplicht

Vanaf 1 juli 2022 moeten alle ondernemingen, ongeacht hun grootte, aan hun particuliere klanten (consumenten) ten minste één elektronisch betaalsysteem aanbieden.


Wat betekent dit voor jou?

Jij bent een onderneming die met consumenten te maken heeft, dus moet je jouw klanten ten minste één oplossing aanbieden waarmee zij hun aankopen elektronisch kunnen betalen. Cashbetalingen moet je ook nog steeds aanvaarden, elektronisch betalen is slechts een aanvulling.


Voor welke ondernemingen?

Alle ondernemingen zijn verplicht hun klanten een elektronisch betaalmiddel aan te bieden. Dus ook vrije beroepen, verenigingen wanneer zij een product of dienst verkopen op regelmatige basis voor economische doeleinden, overheden die bijvoorbeeld een zwembad, een bibliotheek of een cultureel centrum uitbaten, enz.


Waarom deze nieuwe verplichting?

Enerzijds maakt deze verplichting deel uit van de strijd tegen belastingfraude. Anderzijds maken consumenten steeds meer gebruik van elektronische betaalmiddelen en is het voor de overheid dus belangrijk om hen die betalingswijze te laten kiezen.


Wat betekent dit in de praktijk?

Als ondernemer mag je zelf kiezen welke oplossing voor jou het beste is. Een korte opsomming van de mogelijkheden:

  • een vaste of draagbare betaalterminal voor betalingen met de bankkaart

  • contactloze betalingen via een betaalterminal met de kaart, of via smartphone of smartwatch

  • Payconiq by Bancontact: je hebt geen betaalterminal nodig én de prijs ligt lager dan klassieke betalingen met bancontact

  • online betalingen (voor webshops) zoals CCV, Worldline, EMS, Easy Payments en Mollie

Opgelet: betalingen met maaltijdcheques, ecocheques of consumentencheques worden niet als elektronische betaalmiddelen beschouwd.


Ook belangrijk is dat de onderneming geen extra kosten mag aanrekenen aan de klanten die elektronisch betalen.


3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven